Gefaseerde aanpak

Werkwijze retail design

U wilt goede creatieve oplossingen die zich gaan bewijzen in de markt en die binnen een beperkte tijd gerealiseerd kunnen worden. Met de juiste aanpak kan ik uw uitdagingen realiseren. Procesmatig en met een duidelijk doel voor ogen werken we van creatieve instore concepten tot en met de realisatie van/in de winkel.

Fase 1

Van opdracht naar ideeën

Fase 2

Van ideeën naar concepten

Fase 3

Van concreet concept naar definitief ontwerp

Fase 4

Van definitief ontwerp naar realisatie

Fase 1:

van opdracht naar ideeën

We definiëren de uitdaging goed. Wat zijn de merkwaarden? Wie is de doelgroep? Gaat het om een volledige winkel of gaat het bijvoorbeeld om een ‘single product’ display?

We maken een overzicht van de wensen en eisen zodat we in korte tijd, d.m.v. een creatieve brainstormsessie, waardevolle ideeën kunnen genereren. Die ideeën leg ik vast d.m.v. schetsen of in 3D. Juist die visualisatie is effectief, want door te visualiseren zie je nieuwe dingen ontstaan en je weer nieuwe inzichten krijgt waarmee je verder kunt.

U heeft een product die u wilt laten ervaren. We nemen dat product onder de loep en schrijven de unieke kenmerken (usp’s) op die we gaan gebruiken in de communicatie. We maken ook beslissingen in wat we willen benadrukken in de beleving van dit product. Wat is het precies dat we als ervaring aan de consument willen meegeven?

We kijken ook naar functionaliteit, wat goed werkt in de winkel, afgestemd op routing, navigatie, modulariteit en budget.

Fase 2:

van ideeën naar concepten

De beste ideeën werken we verder uit in een aantal concepten. Deze maken we zo realistisch mogelijk zodat u de concepten goed kunt beoordelen.

De concepten visualiseer ik d.m.v. duidelijke conceptschetsen of in 3D. Door realistische renderings of animaties kunnen we gaan voelen en testen welk concept gaat werken, hoe het er in de winkelomgeving uit komt te zien, en of de beleving juist is.

Ik maak moodboards om verschillende richtingen qua look&feel te verkennen en om vervolgens al een aantal keuzes te maken voor kleur, materialen, en vormen. Ik werk de concepten redelijk ver in detail uit, door de juiste producten, prijskaarten, sfeer visuals, en call-to-actions erbij te laten zien. De aantrekkingskracht, de look & feel, de navigatie, de thema werelden, de product experience, de storytelling, en de commercialiteit moeten er allemaal in zitten.

In de 3D ruimte ken ik aan alle objecten al een materiaal en/of print toe, zodat ik in latere aanpassingsrondes sneller nieuwe renderings of visualisaties kan leveren.

Ook kunnen we een maker al vroeg in het proces erbij betrekken met het oog op de realisatie.

We maken de keuze voor één uitgewerkt concept.

Fase 3:

van concreet concept definitief ontwerp

Via meerdere aanpassings- en verfijningsrondes creëer ik een definitief ontwerp, die we gaan uitwerken in 3D CAD. Dit kan een complete inrichting zijn bestaande uit vloer, wand en plafond elementen.

We bedenken oplossingen voor hoe meerdere winkels van een retailer op dezelfde wijze ingericht kunnen worden.

Tevens maak ik tekeningen met hoofdmaten t.b.v. de fabrikant. Om de fabricage en assemblage van bepaalde onderdelen duidelijk te kunnen communiceren naar de fabrikant, maak ik heldere schetsen die d.m.v. een ‘exploded view’ laten zien hoe de samenstelling van een meubel is bedoeld.

We leggen gegevens vast op het gebied van materiaal, produceerbaarheid en technische functionaliteiten.

Hierna kan de fabrikant starten met het maken van het eerste referentiemodel of prototype en prijsopgave.

Fase 4:

van definitief ontwerp naar realisatie

Als het ontwerp voldoende gedetailleerd is en uitgewerkt, worden op basis hiervan maattekeningen gemaakt van de meubels, displays en signing.

Samen met de fabrikant gaan we de fabricage, assemblage en montage in detail bepalen. Ook maken we gedetailleerde tekeningen van de locatie(s).

Er wordt een planning en actielijst gemaakt, voorbereiding t.b.v. productie, van de taken die moeten gebeuren om het ontwerp te gaan realiseren.

De productie en de installatie wordt gedaan door een interieurbedrijf die we hebben geselecteerd.


Aan de slag voor uw uitdaging?

Wilt u sparren over uw idee ? Ik ga graag het gesprek met u aan.

Contact

Adres:

Rotterdamseweg 114

2628 AN Delft

Telefoon:

015 2853188

Mobiel:

06 46230717

Een nieuwe uitdaging?

Laat het mij weten!